צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

תביעה לשון הרע

הביטוי "תביעת לשון הרע" שגור כל כך בקרב הציבור בישראלי עד שכל מילה קטנה של פלוני נחשבת באזני אלמוני להוצאת דיבה שיכולה להביא לתביעת לשון הרע- תביעת דיבה, אך האם דך הדבר? מתברר שלא. תביעת לשון הרע היא עניין מורכב במיוחד שכל ניסיון של אזרח לפרשו יהיה חסר סיכוי וחסר הבנה כאשר מתמודדים מול החוק ומול ההלכה הפסוקה.

אם כך, מהי תביעת לשון הרע והאם פלוני יכול לרוץ ולמהר ולהגיש תביעת לשון הרע כנגד אלמוני כאשר הוא חושב שישנה עילה לכך? האם מדובר בהליך אזרחי או בהליך פלילי? מה הקשר של דיני הנזיקין לחוק לשון הרע? שאלות אלה, ועוד כמה, תקבלנה פירוש קצר וקולע במאמר שלפניכם.

תביעת לשון הרע באה כפועל יוצא מחוק איסור לשון הרע. תביעות שכאלה באות לעגן את זכותו של האזרח לשם טוב. ישנה הגנה ברורה על שמו הטוב של האדם וחוק שם לו למטרה לעגן זכויות אלה תחת חוק ברור של מדינת ישראל. אבל כפי שתראו לא כל ביטוי, נורא ככל שיהיה, יכול להוות עילה ל-תביעת לשון הרע.

חוק איסור לשון הרע נועד אם כך לשמירה על שמו הטוב של האדם. עם זאת, ביטויים עולבים ופוגעים לא תמיד יכולים להוות עילה ללשון הרע. כך, למשל, במקרה של פלוני המקלל את אלמוני באמצע ויכוח ביניהם ומכנה אותו גנב. בית המשפט לא יקבל תביעה שכזו אלא במקרים מאוד מיוחדים כפי שבאים לידי ביטוי בחוק עצמו. תביעת לשון הרע חייבת לעמוד בכל הסעיפים שבחוק כמו גם להיות מחוץ לסל ההגנות מול תביעת לשון הרע שהחוק עצמו מעניק לה. מבולבלים? זו רק ההתחלה.

תביעת לשון הרע מחייבת עמידה בחוק. צריכה להיות כוונה של פלוני לעלוב ולפגוע באלמוני כלומר מטרה ברורה. תביעת לשון הרע חייבת שתכלול אדם שלישי או יותר שישמעו את אותה לשון הרעה שאחד זרק כלפי חברו. זאת ועוד, כפי שציינו ישנן הגנות מסוימות המופיעות בחוק. מכאן שרק עורך דין מיומן ובקיא ברזי החוק ובחידושים השונים של ההלכה הפסוקה יוכל להתמודד מול תביעת לשון הרע כמו גם לפתח תביעת לשון הרע שיש בה עילה של ממש.

ייצוג בתביעות אזרחיות, חשבונות מוגבלים ולשון הרע – משרד עו"ד רענן גל

סיפורי הצלחה בתחום אזרחי מסחרי

העבירו בין המלצות

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין