צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

    הרמת מסך

    הרמת מסך: עו"ד רענן גל – מומחה הרמת מסך בתאגידים

    הרמת מסך עניינה הטלת האחריות להחזר כספים שחייבת חברה בע"מ לנושיה על כתפי בעלי החברה.

    הצורך בהרמת מסך נובע מן העובדה כי חברה בע"מ מרגע שהקמתה אושרה והיא קיבלה מספר חברה (ח.פ.) מרשם החברות, הופכת לבעלת ישות משפטית עצמאית וככזו היא רשאית להיקשר בחוזים, לפתוח ולנהל חשבון בנק, לקחת הלוואות ועוד. העמידה בקיום ההתחייבויות שנטלה על עצמה החברה (באמצעות בעלי התפקידים בה) נופלת אך ורק על כתפי החברה ובשום אופן לא על בעליה (בין אם מדובר בחברה בבעלות פרטית או כזו שמניותיה הונפקו והיא בבעלות ציבורית) , אלא אם הבעלים חתמו על ערבות אישית.

    כאשר חברה נקלעת לקשיים, צוברת חובות, נושים, תיקים בהוצאה לפועל או אפילו מגיעה להליך פשיטת רגל הרי שנושים רבים עלולים להפסיד כספים שהחברה חייבת להם. במקרים מסוימים ניתן, באמצעות הליך הרמת מסך, לחייב את בעלי החברה באופן אישי לשאת באחריות להחזיר, מכיסם הפרטי, חובות שצברה החברה (כולם או חלקם).

    ישנם עורכי דין חברות המוכשרים לתת שירות מעולה בתחום דיני תאגידים כל עוד אלה מתנהלים מחוץ לכותלי בית המשפט (למשל עריכת חוזים למיניהם, הקמת חברות ועוד).

    לא כל עו"ד העוסק בתחום דיני חברות מתאים לטפל בהליך הרמת מסך. דרוש ידע וניסיון ספציפיים לנושא זה וכן כישורי הופעה בבתי משפט וליטיגציה.

    חריג לכלל

    כאמור הכלל הוא שחברה היא בעלת ישות משפטית עצמאית, נפרדת משל בעליה. למעשה היתרון העיקרי שבהקמת חברה בע"מ היא הפרדה זו. לפיכך ברור שהרמת מסך מהווה חריג לכלל ואפשרית רק במקרים בהם ניתן להראות נסיבות מיוחדות כפי שאלה מוגדרות בחוק ובפסיקה.


    עיקר הסמכות להרמת מסך מוקנית מכוח סעיף 6 לחוק החברות. שם מפורטים תנאים שאם נתקיימו ראשי בית המשפט להורות על הרמת מסך והטלת חובות החברה על בעליה (בין אם במקום החברה או במקביל אליה).

    כך למשל ניתן לבצע הרמת מסך אם מוכיחים מבקשיה שהשימוש באישיות הנפרדת של החברה נעשה מתוך כוונה להתחמק מהחזר חובות, במטרה להונות ולקפח, אם ניהול החברה נעשה שלא תוך שימת טובתה בראש סדר העדיפויות, אם נטלו מנהלי החברה סיכונים בלתי סבירים ועוד.

    שינוי במגמה לאפשר הרמת מסך

    כדאי לדעת שאם בעבר קשה היה לגרום לבית המשפט להיעתר לתביעה להרמת מסך הרי בשנים האחרונות ניכרת מגמה של שינוי והשימוש בהרמת מסך גובר והולך. שינוי זה נובע מריבוי מקרים של בעלי חברות שניצלו לרעה את עקרון הישות המשפטית הנפרדת של חברה בע"מ.

    משרד עו"ד רענן גל ושו"ת מתמחים בדיני חברות וצברנו ניסיון רב גם בניהול תביעות להרמת מסך וכן בהגנה על בעלי חברות מפני תביעות שכאלה. לנו הישגים מוכחים בתחום הנובעים גם מכישורי הופעה בבתי משפט וליטיגציה בהם ניחנים עו"ד במשרדנו המטפלים בתביעות כאלה.

    אתם מוזמנים לפנות אלינו כעת בכל שאלה בנושא, נשמח לספק מידע מהימן, לייעץ ואם תזדקקו לתת גם לכם שירות ליווי משפטי מסור ומקצועי.

    צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

      קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין