צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

הרמת מסך לחברה בע"מ

עקרון בסיסי בדיני חברות הוא שחברה המוקמת כחוק הינה בעלת ישות משפטית עצמאית, דהיינו יש לה קיום בפני החוק הנפרד מזה של בעליו ו/או אלה המועסקים בו. בהתאם לעיקרון זה יכולה חברה לפתוח ולנהל (באמצעות "מורשי חתימה") חשבון בנק, להיקשר בחוזים, לתבוע ולהיתבע ועוד.

מכיוון שלחברה ישות משפטית עצמאית, ברור שאם היא צוברת חובות עליה לבדה לשאת בהחזרתם, אם תגיע לחדלות פירעון תאלץ החברה להיכנס להליך פשיטת רגל ובו ישמשו נכסיה להחזר החובות (בהיקף האפשרי).

ברבות השנים, רבו המקרים בהם בעלי חברות עשו שימוש לרעה בעקרון הישות המשפטית הנפרדת של חברתם. הפתרון שנמצא למצבים כאלה מכונה הרמת מסך ההתאגדות .

בעבר, נעשה שימוש מצומצם מאוד בכלי הרמת המסך אולם בשנת 2000 נכנס לתוקפו תיקון לחוק החברות אשר, בין היתר, העניק שיקול דעת נרחב לבתי המשפט באשר למתי ראוי להפוך חובותיה של חברה לכאלה שבעליה צריכים להיות ערבים להם באופן אישי.

התיקון לחוק זכה לביקורת נוקבת מצד המגזר העסקי וכך נעשה תיקון שני שצמצם את האפשרות להרמת מסך לכדי רשימה מוגדרת וכן דרש שבית המשפט ישתכנע שמדובר במקרה בו "נכון, צודק ויעיל" לאפשר הרמת מסך.

כיום, סעיף 6 לחוק החברות קובע שהרמת מסך תבוצע רק במקרים חריגים ומטעמים מיוחדים.

כך למשל כאשר נעשה שימוש לרעה בעקרון הישות המשפטית הנפרדת של החברה כדי להונות או לקפח, או כאשר ניהול העסק נעשה באופן שלא היטיב עם העסק עצמו אלה דווקא עם בעליו (למשל ביצוע עסקאות שסיכון לא סביר בצידן).

משרד עו"ד רענן גל ושו"ת מתמחים בדיני חברות. בין היתר צברנו ניסיון רב בניהול תיקים בהם מעורבת בקשה להרמת מסך.

אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה בעניין זה, נשמח לשתף מן הידע שצברנו, לייעץ ובמידת הצורך לספק גם לכם שירותים משפטיים מעולים אשר יבטיחו השגת התוצאה המיטבית עבורכם.

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין