צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

הסכם ממון

בהיעדר הסכם ממון, חלוקת הרכוש במקרה של גירושין נעשית על פי חוק יחסי ממון המגדיר שכל צד זכאי למחצית הנכסים שנצברו במהלך הנישואים.

במקרים רבים, הליך גירושין הוא טעון ומאופיין בשאיפת הצדדים להשיג חלק מרבי מן הרכוש המשותף לעצמם, על רקע כזה יתכנו התפתחויות משפטיות ההופכות את החלוקה לפי חוק יחסי ממון למורכבת (כך למשל מה עולה בגורל רכוש שהיה בבעלות אחד הצדדים עוד לפני הנישואים ועוד).

הסכם ממון מטרתו למנוע מצבים כאלה ולהבטיח שעניין חלוקת הרכוש לא יהפוך הליך גירושין למסובך יותר מן הרצוי.

ניתן לערוך הסכם ממון לפני מועד הנישואין או אחריו

אפשר לערוך הסכם ממון לפני שנערך טקס נישואים והצדדים נרשמים כנשואים במשרד הפנים. כדי שינתן תוקף משפטי להסכם כזה, צריך לדאוג שיחתום עליו נוטריון.

גם בני זוג נשואים יכולים לערוך הסכם ממון אלא שאז יידרשו להופיע בפני בית המשפט ולקבל אישורו להסכם לאחר שייווכח ששני בני הזוג מודעים להשלכותיו.

יתרונותיו של הסכם ממון

כאמור, היתרון המרכזי של הסכם ממון הוא מניעת מצב בו הליך גירושין מתדרדר לפסים של התדיינות משפטית ארוכה על רקע מאבק שעניינו חלוקת הרכוש המשותף. למאבק כזה, עלולות להיות השלכות נרחבות, למשל על ילדיהם של בני הזוג שנאלצים לצפות בהוריהם מכפישים זה את זה.

במקרים של נישואים שניים, הסכם ממון יגן על זכויותיהם של ילדים מן הנישואים הקודמים וכך יכול הוא להקל על התפתחות מערכת יחסים חיובית בין ילדים אלה לבני זוג חדשים של הוריהם הגרושים.

יתרון נוסף להסכם ממון הוא למנוע מצב בו צד אחד שאינו מעוניין בגירושין ינסה לדרוש מן הצד המעוניין בהם לקבל נכסים בתמורה להסכמתו לגירושין.

ביקורת על הסכם ממון

המבקרים את הסכם הממון עושים זאת בדרך כלל על רקע העובדה שהוא כביכול סותר את הרציונאל עליו מושתת מוסד הנישואים. זוג הבוחר להינשא עושה זאת מתוך רצון לצאת לדרך משותפת ולא ראוי שכבר בתחילתה יבחנו הצדדים מה יעשו במקרה של פרידה. עוד מוסיפים המתנגדים להסכם ממון כי העיסוק בו עלול לפגוע ביחסים בין בני זוג.

בעיות נוספות עלולות להתעורר על רקע חתימה על הסכם ממון. כך למשל כאשר אחד הצדדים אינו מעוניין לערוך הסכם כזה מסיבות אידיאולוגיות וסירובו נתפס בענייני בן הזוג כניסיון להשיג זכויות בנכסיו. הסכם ממון לא מאוזן יגרום לקיפוח אחד הצדדים

משרד עו"ד רענן גל ושו"ת מתמחה בדיני משפחה ולנו ניסיון רב גם בכל הקשור בהסכמי ממון. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה בנושא זה, נוכל לסייע במידע וייעוץ ובמידת הצורך גם בניסוח ואישור ההסכם עצמו.

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין