צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

תביעה למשמורת

במסגרת תביעות גירושין, ישנם עניינים רבים הדורשים התייחסות, אחד המרכזיים שבהם הוא המשמורת על הילדים המשותפים של בני הזוג שמתגרש. סוגיית המשמרות היא יוצאת דופן במובן שרוב העניינים האחרים הם ממוניים במהותם (למשל חלוקת רכוש ומזונות). עם זאת מובן שגם לעניין מסירת המשמורת לאחד ההורים וקביעת הסדרי ראייה להורה השני יש גם משמעויות כלכליות.

מכיוון שעניין המשמורת עוסק בטובת הילדים, יתכן שיתוף פעולה בין הצדדים אפילו כאשר בכל עניין אחר הם מעוניינים רק להשיג יתרון לעצמם על חשבון הצד השני. עם זאת, גם עניין המשמורת על הילדים יכול להפוך למחלוקת טעונה כאשר כל אחד מהצדדים מעוניין במרב השליטה על אופן גידול הילדים (ולהמעיט את מידת השליטה של בן הזוג השני).

עו"ד לענייני משפחה חייב לדעת לנצל כל הזדמנות להגיע לסיכומים בעניין משמורת ילדים ולמנוע סחרור והפיכת תביעה למשמורת לחלק מסערת גירושין כללית.

הסמכות לדון בתביעה למשמורת ילדים

כבעניינים רבים אחרים הקשורים לגירושין, כך גם בכל הנוגע לתביעת משמורת על ילדים, ישנה כפילות סמכויות בין בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני. מסיבה זו, עניין המשמורת מהווה חלק ממרוץ הסמכויות, אם הוגשה תביעת גירושין תחילה לבית הדין הרבני (על ידי אחד הצדדים המעוניין לכבול את בן הזוג השני להתדיינות דווקא בערכאה זו) ואליה נכרך גם עניין המשמורת יהיה זה בית הדין הרבני שיפסוק בעניין זה.

לעיתים, מגיעים בני זוג שנפרד (בין אם כבר התגרשו או לא) להסדר בעניין משמורת ילדים. כדי שהסדר זה יהפוך תקף וניתן לאכיפה עליהם לערוך הסכם בכתב ולקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני. זאת ניתן לעשות באמצעות הגשת תביעה למשמורת ילדים ודבלת פסק דין בעניין.

מכלול השיקולים בהענקת משמורת והסדרי ראייה

למעשה, העיקרון המנחה את הערכאה שתידון בתביעה למשמורת הוא טובת הילד.

בישראל, חלה "חזקת הגיל הרך" לפיה אין להפריד ילדים מתחת לגיל שש מאימם. לפיכך, המשמורת על ילדים קטנים תינתן תמיד לאם אלא אם ישנן נסיבות מיוחדות שלא לעשות זאת.

בית המשפט ימנה פקידת סעד אשר תשתמש שליחתו ותבחן בשטח עם איזה מן ההורים ייטב לילדים לחיות. פקידת הסעת תיפגש עם ההורים והילדים תבקר בביתם של שני הצדדים ותערוך "תסקיר" בו מתואר המצב ומפורטות המלצות למשמורת והסדרי ראייה. בית המשפט אינו מחויב לקבל את המלצות פקידת הסעד אולם ברוב המקרים זה אכן מה שקורה.

לעיתים, ישמעו גם רצונות הילדים אולם אלה יבחנו בזהירות על מנת לקבוע אם הם אכן עולים בקנה אחד עם טובתם.

ערעור על משמורת שנקבע יש להגיש לערכאה שפסקה בעניין. ניתן להגיש ערעור כזה כאשר היה שינוי מהותי בנסיבות (למשל התדרדרות חמורה במצבו הבריאותי של ההורה המשמורן).

משרד עו"ד רענן גל ושו"ת מתמחה בדיני משפחה. אל תהססו לפנות אלינו גם בכל שאלה בנוגע לתביעה למשמורת, נשמח לייעץ ולספק לכם מידע מהימן. במידת הצורך תוכלו לקבל מאיתנו ייצוג משפטי איכותי ומסור.

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין