צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

תביעה רכושית

אחד העניינים המרכזיים בתיקי גירושין הוא חלוקת הרכוש. תביעה רכושית עניינה חלוקה זו בלבד, היא עשויה להיות מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה אולם אם כבר הוגשה תביעת גירושין לבית הדין הרבני ונכרכה לה חלוקת הרכוש יהיה זה בית הדין הרבני אשר ידון גם בעניין זה.

תביעה רכושית תעסוק בחלוקת כלל הרכוש המשותף של בני זוג. רכוש כזה עשוי לכלול נכסי נדל"ן (כולל דירת המגורים), עסקים, זכויות סוציאליות (כגון פנסיה, קצבאות, דמי הבראה וכו'), חסכונות (כולל ביטוחים וקרנות למיניהן), נכסי מיטלטלין או כל רכוש אחר שצברו בני הזוג במהלך חייהם המשותפים.

נכסים המטופלים במסגרת תביעה רכושית

כאמור, במסגרת תביעה רכושית יחולקו כל הנכסים המשותפים של בני זוג. כאשר בני זוג נפרדים, קורה לעיתים קרובות שהם אינם מסוגלים להגיע בכוחות עצמם להסכמות בנוגע לחלוקת הרכוש. רכוש כזה עשוי לכלול דברים שקשה להעריך את שוויים, כגון מוניטין והון אנושי (כאשר אחד מבני הזוג יכול היה לפתח קריירה גם בזכות תמיכה שקיבל מבן הזוג השני). בן זוג שהשיג מעמד מקצועי יכול לטעון שעשה זאת בזכות כישוריו וללא קשר לתמיכתו של בן הזוג.

אלו נכסים לא יכללו בתביעה רכושית

ישנם פרטי רכוש אשר לא יחולקו במסגרת תביעה רכושית. רכוש שקיבל מי מבני הזוג בירושה או כמתנה אישית, נכסים שהביא איתו מי מבני הזוג אל הנישואים (היו ברשותו בטרם נישא), אלא אם ניתן להסיק שהייתה כוונה שרכוש כזה יהפוך משותף.

לעיתים, מתעוררות מחלוקות קשות סביב הלוואות שנטל מי שבני הזוג, לא תמיד ברור על מי יש להטיל את החזרי הלוואות כאלה (למשל לכיסוי חובות הימורים שצבר אחד מבני הזוג וברור שהאחריות להם היא שלו בלבד).

תופעת מרוץ הסמכויות

בישראל, תופעה ייחודית בתחום דיני המשפחה המכונה "מרוץ הסמכויות". תופעה זו קיימת בגלל כפילות בסמכות לדון בעניינים הקשורים לגירושין, סמכות הנתונה גם לבית המשפט לענייני משפחה וגם לבתי דין דתיים (בית הדין הרבני במקרה של שני בני זוג יהודים ובית הדין השרעי למוסלמים).

לעיתים, סבור אחד מבני הזוג שעדיף לו שתיק הגירושין יידון דווקא בערכאה מסוימת. במקרה כזה, הוא עשוי לבחור להקדים ולהגיש תביעת גירושין בערכאה העדיפה עליו וכך לכפות על בן הזוג השני להתדיין בערכאה זו.

גם כאשר הוגשה תביעת גירושין לבית הדין הרבני, ניתן לעיתים להעביר את הדיון בענייני חלוקת רכוש לבית המשפט לענייני משפחה גם אם עניינים אלה "נכרכו" לתביעה (פורטו כחלק מהנושאים שמתבקש בית הדין לפסוק בעניינם). בפסיקה, נקבעו "מבחני כריכה" הקובעים מתי לא תיחשב כריכתם של עניינים כאלה לכשרה (למשל אם נעשתה שלא בתום לב).

משרד עו"ד רענן גל ושו"ת מתמחים בדיני משפחה. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה גם בענייני תביעה רכושית, נשמח לספק מידע, לייעץ ובמידת הצורך להעניק גם לכם ליווי משפטי מקצועי ומסור.

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין