צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

תביעה שטרית

לעיתים קרובות, כשמבוצעת עסקה מוסר אחד הצדדים לשני שטר לפירעון עתידי, על פי רוב מדובר בצ'ק.

חשוב לדעת שעצם מסירת הצ'ק מהווה התחייבות להעביר לידיו של מקבל הצ'ק את הסכום שנרשם עליו. אם הצ'ק מחולל (מבוטל) מקבל הצ'ק יכול לפעול כנגד מוסר הצ'ק בדרך של תביעה שטרית. תביעה כזו מוגשת על פי רוב בלשכת ההוצאה לפועל, במסגרת בקשה לביצוע שטר. לחילופין, ניתן להגיש תביעה שטרית גם לבית המשפט, בסדר דין מקוצר, סדר דין מהיר או רגיל.

ייחוד מרכזי של תביעה שטרית הוא שנטל הראייה נופל לא על התובע אלא על הנתבע דווקא. זאת אומרת, הנחת המוצא היא שהנתבע אכן חייב לתובע את הסכום הנקוב בשטר, הנתבע הוא שצריך להוכיח שאין זה המצב.

לפניכם מידע אודות תביעה שטרית, למה כדאי לנתבע להעדיף הליך תביעה רגילה, מהי התנגדות לביצוע שטר, אלו טענות הגנה יכול מי שנתבע בתביעה שטרית להעלות ועוד.

נקדים ונאמר שמומלץ לכל מי שיש בידיו שטר שלא כובד כמו גם למי שמסר שטר כזה לפנות ללא דיחוי אל עורך דין בעל ידע וניסיון בניהול תביעות שטריות והתגוננות מפני תביעות כאלה.

הליך נפרד מכל הליך אחר הקשור בעסקה במסגרתה נמסר השטר

חשוב להבין שתביעה שטרית היא הליך נפרד מכל הליך אחר העשוי להתנהל על רקע העסקה במסגרתה נמסר השטר. תביעה שטרית מוגשת בגין עצם חילול הצ'ק ומטרתה לאפשר לתובע לקבל את כספו במהירות.

באופן טבעי, ייתכנו מצבים בהם העסקה המקורית הופרה על ידי מקבל הצ'ק באופן המצדיק נקיטת פעולה המונעת ממנו לקבל תשלום. בחוק ובפסיקה, נקבעו טענות הגנה לנתבעים בתביעה שטרית, טענות שבכוחן להצדיק את ביטול הצ'ק. בין היתר יכול מי שנתבע בתביעה שטרית לטעון שביטל את הצ'ק שמסר בגלל שמקבל הצ'ק ביצע הפרה יסודית של העסקה.

טענה נוספת עשויה להיות כשלון תמורה מלא. דהיינו, כאשר מוסר הצ'ק הוא קונה אשר לא קיבל כל תמורה מהמוכר בעבור הצ'ק שמסר לו.

טענות הגנה נוספות עשויות להיות מצג שווא, במעמד כריתת החוזה מקבל הצ'ק הציג עובדות ונתונים שקריים, או הטעייה, המוכר הטעה את הקונה ואף זיוף חתימה או גניבת צ'ק.

חשוב להדגיש כי חובת הוכחת טענות ההגנה הן על הנתבע. רק אם מצליח הנתבע להוכיח נסיבות מוצדקות לביטול הצ'ק תידחה תביעה שטרית.

עורך דין בעל ניסיון יוכל לנצל הזדמנויות להיטיב מצבו של מי שנתבע על רקע ביטול צ'ק. כך למשל כאשר הצ'ק ניתן כצ'ק ביטחון להלוואה ולכן חלות עליו הוראות חוק הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות. במקרה כזה אוחז השטר צריך לצרף לתביעתו את חוזה ההלוואה, אם לא עשה זאת דין התביעה להידחות.

משרד עורך דין רענן גל ושות' מתמחה גם בטיפול בתביעות שטריות. נשמח לעמוד לרשותכם, לייעץ, לחלוק מן הניסיון הידע הרב שצברנו ובמידת הצורך להעניק גם לכם ליווי משפטי איכותי ומסור שיבטיח השגת התוצאה הטובה ביותר עבורכם.

סיפורי הצלחה בתחום אזרחי מסחרי

העבירו בין המלצות

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין