צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

המרצת פתיחה

המרצת פתיחה היא דרך בה ניתן לפתוח הליך משפטי אזרחי אשר יסתיים בקבלת פסק דין. למעשה, מדובר באחת מכמה דרכים אפשריות להגיש תובענה – תביעה אזרחית – כנגד אדם (אחד או כמה) ו/או גוף (אחד או כמה).

יתרונה של המרצת פתיחה הוא שההליך ינוהל באופן המאפשר סיומו המהיר, יתרון אותו היא חולקת עם כמה דרכים אפשריות נוספות כגון תובענה בסדר דין מהיר, תובענה בסדר דין מקוצר וסדר דין מיוחד בבקשה לקבלת צו פינוי שוכר מנכס מושכר. יתרון נוסף של המרצת פתיחה הוא שהנתבע אינו רשאי להגיש תביעה שכנגד.

במקרים מסוימים, המרצת פתיחה היא הדרך בה חייבים, על פי חוק, לפעול. במקרים אחרים, בהם אין חובה לנקוט בה, היא אפשרית ועשויה להיות הבחירה המוצלחת ביותר עבור מי שמבקשים לפתוח הליך משפטי אזרחי מסוים. במקרים רבים דרך המרצת פתיחה מתבקש בית המשפט לתת סעד הצהרתי, ולאו דווקא פסיקה כספית מפורשת.

המגבלה העיקרית בהליך משפטי שהחל בהמרצת פתיחה היא שההליך כולו מתנהל תוך הגשת תצהירים. לא ניתן לזמן עדים שימסרו עדותם בעלפה בבית המשפט תוך שניתנת הזדמנות לבית המשפט, לתובעים או לנתבעים להציב להם שאלות (במסגרת חקירה ראשית, חקירה נגדית וחקירה חוזרת).

מי יכול לפתוח הליך משפטי בדרך של הגשת המרצת פתיחה ?

אין רשימה סגורה של מקרים בהם ניתן לבחור להגיש המרצת פתיחה. ניכרת מגמה של בתי המשפט לאפשר הגשת המרצות פתיחה במטרה לייעל את ההליכים. ישנם שני עקרונות מנחים הקובעים באלו מקרים המרצת פתיחה היא האפשרות המתבקשת, הראשון הוא עקרון פשטות ההליך ואילו השני הוא היכולת להשיג כל תצהיר הנדרש לשם הצגת טענות התובעים או הנתבעים.

משמעות עקרון פשטות ההליך הוא שמדובר במקרים בהם לא נדרש הליך משפטי מורכב על מנת ליישבם. מדובר בדרך כלל במקרים בהם אין מחלוקת עובדתית כלל ובית המשפט נדרש לתת פסק דין על בסיס הכרעה בסוגיה משפטית בלבד.

מעקרון היכולת להשיג תצהיר עולהכי האפשרות להגיש המרצת פתיחה נתונה רק לתובע היכול להגיש לבית המשפט תצהירים חתומים מכל העדים התומכים בטיעוניו, אם יש ולו עד בודד אחד שלא מסכים למסור תצהיר ועדותו נחוצה לשם הבהרת עמדת התביעה לא ניתן לבחור לפתוח את ההליך המשפטי בדרך של המרצת פתיחה.

עורך דין המתמחה במשפט אזרחי ולו ניסיון בניהול הליכים שנפתחו בדרך של המרצת פתיחה יוכל לקבוע אם עניין מסוים עומד בדרישות ההופכות אותו לכזה שניתן לפתוח בדרך של המרצת פתיחה, על היתרונות הנובעים ממנה בכל הקשור ליעילות ניהול ההליך ומהירות הבאתו לכדי סיום.

איך מגישים המרצת פתיחה?

המרצת פתיחה מוגשת תחת כותרת זו לבית המשפט שבסמכותו לדון במקרה המסוים נשוא ההליך המשפט. למשל, בתביעה אזרחית על סכום של עד 2.5 מיליון שקלים (נכון לשנת 2016) ניתן להגיש המרצת פתיחה לבית משפט השלום שבאזור סמכותו מתגורר הנתבע, כל זאת בתנאי שההליך עונה על הדרישות שפורטו לעיל הנוגעות לפשטות ההליך והיכולת להשיג את כל התצהירים הדרושים.

המשיב (הנתבע) אינו חייב להגיש תשובה, עליו רק להתייצב לדיון במועד שנקבע. אם בחר המשיב להגיש תשובה עליו לעשות זאת בתוך 45 יום מן המועד בו נימסר לו שנפתחו כנגדו הליכים משפטיים בדרך של המרצת פתיחה, או עד 14 יום לפני מועד הדיון (המוקדם מבין השניים).

חשב לזכור כי בכל שלב יכול בית המשפט להורות שההליך יעבור לסדר דין רגיל. העברה לסדר דין רגיל תיתכן גם במקרים בהם בית המשפט ייעתר לבקשת הנתבע בעניין זה.

חשוב מאוד להיוועץ בעורך דין הבקיא בניהול הליכים הנפתחים בדרך של המרצת פתיחה. מכיוון שהמרצות פתיחה תיתכנה במגוון גדול של מקרים מתחומי משפט שונים (כגון ירושות, עסקאות למיניהן, פשיטות רגל ועוד) יש לוודא כי לעורך הדין ניסיון גם במקרים הדומים לזה שעל הפרק.

משרד עורכי דין רענן גל ושות' מתמחה במגוון תחומים מן המשפט האזרחי. לזכותנו ידע וניסיון רב בניהול הליכים מסוגים שונים אשר נפתחו בהמרצת פתיחה. אנו יודעים להעניק ליווי משפטי מן המעלה הראשונה לתובעים ולנתבעים, ליווי המניב עבור לקוחותינו את התוצאות הטובות ביותר. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה הנוגעת להמרצות פתיחה, נשמח לייעץ, למסור מידע עדכני ומהימן ובמידת הצורך להעניק גם לכם ליווי משפטי איכותי ומסור.

סיפורי הצלחה בתחום אזרחי מסחרי

העבירו בין המלצות

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין