צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

חקירות עדים ועדים מומחים

לעדים תפקיד מכריע במשפטים פליליים ואזרחיים כאחד. עדים עשויים להיות מזומנים מצד התביעה, מטעם הצד הנתבע או מטעם בית המשפט. לא כל עורך דין בקיא באומנות חקירת עדים, רק עורכי דין שמתמחים בהופעה בבתי משפט ובליטיגציה רוכשים את המיומנות והניסיון הנדרש בחקירת עדים ועדים מומחים.

סוגי עדים

כאמור, שני הצדדים למשפט רשאים להזמין עדים מטעמם, עדים כאלה יכולים להיות "עדים "רגילים" או "עדים מומחים". עדים רגילים הם מי שיש בידם מידע העשוי להשליך אור על ההתרחשויות נשואות המשפט ולתמוך בעמדת אחד הצדדים. לעדים מומחים אין קשר ישיר למקרה אולם הם בעלי מקצוע שיכולים לחוות דעה בקשר לאופן ההתנהלות של מי מהצדדים למשפט.

תפקידו של עד רגיל הוא לתאר את מה שקלט בחושיו, אין הוא רשאי להביע דעה או להסיק מסקנות. עד מומחה לעומתו בא להציג עמדה של איש מקצוע ולדעותיו ומסקנותיו משקל מכריע, עד מומחה יכול להיות רופא, מהנדס, פסיכולוג או כל מומחה אחר שלו ידע וניסיון בתחום הרלוונטי.

כאשר מסתמן שקשה להכריע על סמך העדויות שנשמעו, למשל כאשר עד מומחה מטעם התביעה הביע עמדה שונה משל העד המומחה מטעם ההגנה, עשויים הצדדים להסכים שיוזמן עד נוסף שעדותו תחשב המכרעת. עד כזה מכונה "עד מכריע".

עדים, מכל סוג, מזומנים בדרך כלל על ידי עורכי הדין המייצגים את הצדדים, עם זאת בית המשפט יכול להחליט לזמן עדים מטעמו. כאשר עדים שזומנו להעיד מסרבים להופיע מרצונם ניתן לזמנם באמצעות צו מיוחד שאם לא ישמעו לו ינקטו נגדם סנקציות, לעיתים עד כדי מעצרם.

הליך חקירת עדים

עדים רגילים רשאים להיות נוכחים באולם בית המשפט רק מרגע מתן עדותם, זאת כדי להבטיח שעדותם לא תושפע מעדויות קודמות או כל דבר אחר (טענות מכתבי התביעה וההגנה, דברים שמשמיעים באי כוח הצדדים וכו'). עדים מומחים רשאים להימצא באולם בכל עת, גם בטרם מסרו עדותם.

בדרך כלל, הצד שעליו נטל ההוכחה הוא שמציג ראשון את טיעוניו ולפיכך יהיו העדים מטעמו אלה שיופיעו ראשונים. עדים אלה יחקרו תחילה על ידי מי שזימנם להעיד, לאחר מכן יוכל הצד השני לערוך חקירה נגדית ולבסוף הצד הפותח רשאי לחקור שנית את העד.

לאחר שסיים הצד הפותח להציג עמדתו (ולפיכך כל העדים מטעמו כבר הופיעו ונחקרו), מתחיל הצד שמנגד להציג את עדיו, עדים אלה גם הם נחקרים תחילה על ידי הצד שזימן אותם, אח"כ על ידי הצד השני ולבסוף יכול מי שזימנם לחקור אותם שוב.

על פי רוב, עדותו של עד מהימן אחד תספיק כדי להרים את נטל ההוכחה, עם זאת ישנם מקרים בהם יש צורך לאשש את דברי העד, כך למשל כאשר מדובר בעדות של שותף לדבר עבירה או כאשר אין די ראיות.

מטבע הדברים שיש הבדלים גדולים בין חקירת עדים מסוגים שונים, אופן חקירתו של עד מומחה הרגיל בהופעות בבית משפט צריכה להיות שונה לחלוטין מאופן חקירת עד רגיל העשוי להיות נרגש ומלא חששות.

משרד עו"ד רענן גל ושו"ת מתמחים בחקירת עדים ועדים מומחים. נשמח לעמוד לרשותכם ולספק גם לכם שירותי משפט מעולים גם בתיקים הדורשים הופעה בבתי משפט וליטיגציה.

סיפורי הצלחה בתחום אזרחי מסחרי

העבירו בין המלצות

צריכים ייצוג משפטי? השאר את הפרטים ואני אדאג להוציא את האמת

קידום משרדי עורכי דין קידום משרדי עורכי דין